Organiserad vardag och mindre stress

2014-10-09

Det är konstigt. För jag har varit sjukskriven för stress sedan våren 2011 nu, och jag har känt mig bättre och bättre för varje månad som gått. Sommaren var underbar och fylld med härliga och somriga aktiviteter och det kändes som att jag hade mer energi än på många, många år. Och kanske var det just detta som ledde till att jag kraschade lite denna höst. Kanske tog jag ut mig, och trodde att jag hade mer energi än jag egentligen har. Det ledde till att jag gick från att resa till en massa ställen, hela tiden vilja göra saker, och ha en massa energi, till att inte orka göra någonting alls. Jag var på randen till en depression. Fram tills den här veckan, då jag äntligen känner att det börjat vända uppåt igen.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om handfasta råd vid psykisk ohälsa, och jag står fullt fast vid de råden. Det är de punkterna som gjort att jag inte mår ännu sämre. Det här inlägget kan ses som ett kompletterande inlägg med nya saker som jag lärt mig och vill dela med mig av.

Det som skilde denna gångens fall från tidigare, var det faktum att jag började må sämre och känna mig mer stressad trots att jag använt mig av alla ovan givna råd, och det var inte riktigt likt mig. I vanliga fall brukar dygnsrytmen oftast vara boven, några dåliga nätters sömn gör snabbt att jag mår sämre, men den här gången har jag haft bra dygnsrytm hela tiden och hade därför ingen direkt vettig förklaring till varför jag började må sämre och orka allt mindre.

Min orkeslöshet hade börjat redan i mitten på augusti, men runt årets val eskalerade det. Mitt intresse och min oro för politiken bidrog helt klart, men var såklart heller inte hela förklaringen. Jag märkte att jag blev otroligt trött av sociala medier och över huvud taget tanken på att läsa nyheterna. Så min första tanke var att jag nog måste sluta intressera mig så mycket, och för så många saker samtidigt i ett enda virrvarr.

Över huvud taget har jag kommit fram till att jag framförallt saknar fokus. Jag har de senaste dagarna försökt bena ut vad det egentligen är som stressar mig, för det känns som att det hela tiden snurrar en massa saker i mitt huvud, utan att jag egentligen vet riktigt vad det är.

En sak har varit alla mina intressen. Jag brukar säga att jag har löjligt många intressen, vilket är sant. Jag valde att göra en lista över dem för att se vad allt jag egentligen har att välja på, när jag har tid och möjlighet att ägna mig åt ett intresse. Intresse definierar jag som en praktisk hobby (”verksamhet som man tycker om att regelbundet ägna sig åt på fritiden”), och/eller något som jag aktivt vill veta mer om och lära mig saker om. Saker som jag helst, om det fanns tid och jag hade energin, skulle vilja ägna ett par timmar åt dagen åt. Och det går inte, som lätt går att se vid läsning av listan (hah).

Detta blev min lista (utan inbördes ordning):

1. Att sy
2. Att måla
3. Att skulptera (egentligen två 1. Stengods 2. Cernitlera, helt olika tekniker och projekt etc)
4. Att rita
5. Att fotografera
6. Att blogga
7. Att ha sex/läsa på om sex
8. Politik (framförallt feminism, kapitalismkritik, arbetskritik, veganism, rasism och sexualpolitik… och att lära sig om varje område kräver flertalet timmar vardera)
9. Lära mig mer om historia
10. Lära mig mer om geografi
11. Lära mig mer franska
12. Lära mig mer finska
13. Titta på konståkning/lära mig mer om det (tar mest tid några dagar i januari samt mars vid EM,VM och OS)
14. Skriva poesi
15. Lyssna på podcasts/radio i sängen (tack och lov går det även att göra samtidigt som man gör annat)
16. Lära mig mer om hur man gör 1850-1920-talsfrisyrer
17. Lära mig mer om biologi/sjukdomar/läsa på om hur man sköter sin hälsa
18. Göra musik (i Reason, spela gitarr, och sjunga + vill lära mig trummor) + spelar in ljud
19. Lyssna på musik/leta ny musik
20. Spela The Sims
21. Titta på dokumentärer/program man lär sig saker av
22. Virka
23. Pyssla med pärlor
24. Läsa böcker/tidningar
25. Experimentera med matlagning.
26. Ta långpromenader (inte direkt som träning utan mer där man strosar runt och funderar)
27. Jogga (är något som jag iaf försöker börja med att göra regelbundet)
28. Städa/plocka/möblera om (tycker det är rogivande och mysigt)
29. Lära mig mer om/memorera mer om bovidae
30. Hänga på internet (sociala medier som facebook, twitter och läsa bloggar och artiklar) (det jag slösar mest tid på… inte helt oväntat)

Detta är saker jag ägnat timmar åt i perioder, det växlar kraftigt och jag har ofta flertalet projekt inom varje område. Dessa projekt ligger här och var i min lägenhet och väntar på att bli färdiga. Jag kommer att tänka på dem lite då och då, men för det mesta snurrar allting bara omkring i en obegriplig röra i mitt huvud, så nästa steg blir att också göra en lista över alla projekt inom varje område, men det får nog stanna i min nya projektbok istället för här på bloggen. Här är en ful och dålig bild på framsidan till min projektbok. Gjorde ett litet roligt kollage som inspiration:

En annan grej, för att hitta fokus och struktur, har varit att på allvar börja använda googlekalendern. Jag kände till den sedan innan men tyckte mest den kändes rörig och jobbig. Men nu har jag satt mig ner och verkligen specialanpassade designen till något som just min hjärna begriper, och lagt in tider att passa och aktiviteter som jag behöver komma ihåg. Ett fel jag gjort länge, dvs hela mitt liv, är att inte ha ett samlat bra schema, utan skriva ner saker lite här och var, lägga ett papper här och var, men mest bara hålla allting i huvudet. För att sedan hela tiden gå och fundera på om det är något jag glömt (men jag glömmer aldrig, eftersom jag neurotiskt kontrollerar saker hela tiden). Planen överlag har helt enkelt varit att ha så lite i huvudet som möjligt, och istället föra ner det på papper.

Och viktigast av allt: Jag har lagt in vila i mitt schema. För vila utan dåligt samvete, utan ”men jag borde ju” är något som jag är riktigt dålig på. Trots att jag är sjukskriven! (eller kanske just därför?). Så just nu känner jag mig mycket lugnare.

En annan sak är att jag alltid varit tidspessimist. Jag har på något sätt alltid tänkt att allt jag gör, oavsett vad, tar en timme. Varenda liten aktivitet. Så om jag ska göra flera saker i följd kommer det alltså att ta tre timmar om det är tre saker, istället för kanske en timme. Så nu schemalägger jag allting jag gör, från slösurfning, till duscha, till promenader, för att se hur lång tid saker i regel oftast tar, så att jag har en mer realistisk tidsuppfattning och ser att jag hinner mer än jag tror. Det blir också tydligare när jag har och när jag faktiskt inte har tid.

För mig har det varit viktigt att hitta fokus och lugn för att kunna genomföra fler av mina intressen och under längre koncentrerad tid än vad jag gjort tidigare, eftersom jag har så mycket jag vill hinna med innan jag dör. Det känns som att jag kanske kan nå det nu. Idag stod det på schemat att blogga mellan kl 11-14:30, och det är precis det jag gjort (med några avstickare till sociala medier förstås, men jag jobbar på det, ok!). Tanken är också att jag ska sluta om jag inte hinner mer den dagen och fortsätta senare. Bara lämna saker. Jag måste inte skriva klart. Jag måste inte läsa klart. Jag måste inte göra klart. Jag tar det vid nästa pass.

+ jag har också börjat använda tre webbläsare. Firefox för allmänt surfande och sociala medier, chrome för tv-tittande, och opera för bloggande.

Förhoppningsvis kommer det här funka. Hör gärna andras funderingar om organisering och strukturering av sin vardag!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *